Lastik Basıncı Nedir?
Lastikler aracın gücünün yola aktarıldığı bölümdür. Aracın optimum düzeyde kullanılabilmesi için lastik basınç değerlerinin doğru olması gerekir. Basıncı doğru olmayan lastiklerde fren mesafesi uzar. Konfor olması gerektiği gibi olmaz. Aracın yakıt tüketimi artar. Lastik basıncı basit bir şekilde aracın lastikleri içerisinde bulunan havanın basıncıdır.
Otomobil lastiklerinin boyutlarına göre sabit bir basınçta bulunması gerekir. Araçların lastik ebatlarına göre ideal lastik basınç tablosu bulunmaktadır. Bu tabloda aracın taşıdığı yüke göre sahip olması gereken lastik basınç değerleri bulunmaktadır. Bu değerlere bakarak aracınızın lastik basınçlarını ayarlamanız gerekir. Bu sayede;
- Optimum fren performansına sahip olursunuz
- İdeal yakıt tüketimine sahip olusunuz
- Maksimum konfor ile aracınızı kullanabilirsiniz.
- Lastiklerinizin ömrü uzun olur.
Lastik hava basınç tablosundan veya aracınızın etiketlerinden sahip olması gereken lastik hava basıncını öğrendiniz. En yakın lastikçi veya benzinlikte aracınızın lastik hava basınçlarını ayarlamalısınız. Düşük basınçla kullanılan lastiklerin kısa sürede aşınır. Ömrü kolayca azalır.
Bazı benzinliklerde bar şeklinde ifade edilen basınç değeri araç sahiplerinin kafasını karıştırabiliyor. 1 bar’ın yaklaşık değeri 14.5 psi olarak bilinmektedir. Aracınızın ideal lastik basıncı bar birimi ile yazılmışsa 14.5 değeri ile çarpılarak psi değeri bulunabilir.
Lastik Hava Basıncı Fazla Olursa Ne Olur?
Kış mevsiminde kar tipi lastiklerin basınçlarının biraz fazla olması edilen tavsiyeler arasındadır. Lastikteki basınç fazla olduğunda yer ile temas azalır. Sürtünmenin az olduğu noktalarda daha iyi bir yol tutuş performansı sağlanır. Lastik basıncı olması gerekenden daha fazla olduğunda;
- Zorlu kış koşulları gibi durumlarda kar lastiklerinin yol tutuşu artar.
- Lastiğin yer ile teması azaldığından sürtünme azalır. Bu durum da yakıt tüketim değerinin azalmasına neden olur.
- Aracın lastikleri sertleşeceğinden yoldaki kusurlar daha fazla hissedilir olacak. Bu durum konforun azalmasına neden olur.
- Bozuk yollarda lastiğin yarılma ihtimali artar.
- Uzun süre kullanımda olmayacak araçların lastik basınçları yükseltilmelidir.
Lastik Hava Basıncı Düşük Olursa Ne Olur?
Lastik hava basıncının düşük olmasının da otomobile birçok etkisi vardır. Bunları sıralayacak olursak;
- Aracın ilk hareketi zorlaşır.
- Lastiğin yola teması artar bu durum yakıt tüketiminin artmasına ve direksiyon sertleşmesine neden olur.
- Araç lastik basıncı düşük olduğunda lastikler yumuşar. yoldaki bozuklukları absorbe eder. Konfor artar.
- Lastik basınçlarının düşük olması sebebiyle araç lastiklerinin yanaklarına binen yük artar. Bu durumda ise lastiklerin yanaklarında çatlama ve yarılmalar görülebilir.
Aracınızın lastik basınçlarını fabrika değerlerine uygun olarak ayarlamak gerekir.
Bir yanıt yazın